۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۴۰
کد خبرنگار: 3019
کد خبر: 83644364
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیپلمات سابق: کره‌ای‌ها باید در هماهنگی با ایران نیرو به خلیج‌فارس اعزام کنند

تهران- ایرناپلاس- یک دیپلمات سابق وزارت خارجه در واکنش به حضور نظامی کره جنوبی در تنگه هرمز می‌گوید: این رفتار هوشمندانه نیست؛ اینکه کره‌ای‌ها علاقه‌مندند در این منطقه نیرو داشته باشند، ایرادی ندارد. اما باید در هماهنگی با ما این کار را انجام دهند.  

روز گذشته، خبرگزاری رویترز در گزارشی از اعزام یک واحد ضد دزدی دریایی به تنگه هرمز خبر داد. در بخشی از این گزارش تأکید شده است: «حملات سال  گذشته به نفت‌کش‌ها در تنگه هرمز سبب شده است، ایالات‌متحده کشورهای دیگر را به پیوستن به ائتلاف امنیت دریایی ترغیب کند.» رویترز به نقل از یک مقام وزارت دفاع کره جنوبی نوشت: «دولت کره جنوبی تصمیم گرفت به‌طور موقت استقرار واحد نظامی چونگها را گسترش دهد.» البته وی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو تأکید کرده است: «به‌طور رسمی به ائتلاف بین‌المللی نیروها نمی‌پیوندد. این اقدام امنیت شهروندان و ناوبری رایگان کشتی‌های کره جنوبی را تضمین می‌کند.»

سال گذشته میلادی، چند چالش میان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران با نیروهای نظامی ایالات‌متحده و انگلیس در منطقه خلیج‌فارس رخ داد.

حسین شیخ‌الاسلام، دیپلمات پیشین وزارت خارجه درباره حضور نظامی کره جنوبی در خلیج‌فارس به ایرناپلاس می‌گوید: این رفتار هوشمندانه نیست؛ در حال حاضر کشوری که خلیج‌فارس را به لحاظ توان دفاعی و امکانات تأمین می‌کند، ایران است. ما بیشترین مساحت ساحل از خلیج‌فارس تا دریای عمان و تنگه حساس هرمز را در اختیارداریم و تاکنون هم پشتیبانی کرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: اینکه کره‌ای‌ها علاقه‌مندند در این منطقه نیرو داشته باشند، ایرادی ندارد. اما باید در هماهنگی با ما این کار را انجام دهند. حضور نظامی بدون هماهنگی با ایران می‌تواند مشکل‌زا باشد، چراکه مشکل حضور آمریکایی‌ها در منطقه را تشدید می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در ادامه تأکید می‌کند: در صورت تمایل کره‌ای‌ها، ایران آمادگی دارد در یک توافق دوجانبه، حتی چندجانبه و با حضور ژاپنی‌ها به آنها کمک کند. از عدم پیوستن آنها به ائتلاف بین‌المللی تشکر می‌کنیم، اما بهتر است برای هرگونه حضور در منطقه با ایران هماهنگ کنند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.